söndag 6 juli 2008

Fryssrens leder till Gåbort-saft.


Inför sommaren och höstens skördar går jag igenom frysen, och döm av min förvåning när jag hittade 10kg röda vinbär och 2kg jordgubbar. Rensade och snyggt paketerade. Ja, ja minnet är inte alltid vad det varit. Så jag kokar nu saft på detta( Gåbort-saft..hihi hi).
Använder samma upplägg som på jordgubbssaften och det funkade bra.
Bären blir verkligen urdragna sin saft och färg i ugnen.
6kg röda vinbär gav 4,5 liter saft.
Minskade sockermängden något(3,5 kg) och 1,5 liter vatten.och hade i Citronsyra motsvarande 12 citroner( hade nog i 3-4 msk)
Detta fick stå ett dygn och sedan i 80C-ugn c:a 4 timmar. Silade kokade upp och hällde på flaska efter att haft i lite Atamon.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det ska man göra nu med... rensa ur fjolårets sista frukt å bär...

Jag har maaaasssor av björnbär kvar, vackra stora riktigt svarta bär.
I år verkar det bli ett ändå bättre björnbärsår där jag brukar plocka och jag tänker definitivt inte hålla igen på plockandet, då delar jag mycket hellre med mej av resultatet.

Har du några bra beprövade recept på skoj grejer att göra av björnbär förresten? Sylt och marmelad blir det men mer...

Froding sa...

Hej!
Nej, jag har inget bra recept på Björnbär. I Värmland är de lika exotiska som Kiwi-frukter. Min granne har några plantor i trädgården , men det är det närmaste jag kommit ett Björnbär!! Jag Hedh har dock några tips i sin bok; Saft, passerad marmelad samt gelé med choklad. Intresserad?? Har du inte boken så återkom så ger lag lite tips på vögen!!//Marianne

slöjd sa...

Mäkta imponerad av alla köksbestyr! Varför bor jag inte närmare? Eller med tanke på vikten så kanske det är bra med avstånd. Kram Ulla

Inger F sa...

Hur stor frysbox har du, egentligen?? IngerF

Inger F sa...

Hej igen,
du har aldrig funderat på att starta eget? Vi är nog ganska många, som älskar hemlagat men inte själva orkar hålla på med att odla, skörda eller vistas i skog & mark för att plocka bär. En liten butik med Frödings hembakta bröd, hemlagade saft, hemspunnet garn mm - skulle iallafall få EN stamgäst, det vet jag!
//IF

Froding sa...

Ja, inte är frysen så stor men jag hade nog inte böjt mig ner så djupt ;-)
Att ha som jobb att göra något kul, brukar sluta med tråk...

Froding sa...

Ulla!
Vore roligt om du bodde närmare!! Ingen risk att du skulle bli för tjock, för då kunde vi promenera bort alla kakor tillsammans. Kakor gjorde på riktigt smör mättar bra och gör en glad. Det räcker oftast med en för att få full valuta!!
Oftast räcker det att lukta för att jag skall bli glad. Jag har nu gått ner 8kg men nu står vågen still( eller så har jag ätit för mycket...)

Inger F sa...

TACK Marianne!!! säger jag, som idag råkade gå ut och göra ärenden i ungefär en halvtimme. Just då passade du på att göra ett spontanbesök och ge oss en flaska ugnsbakad saft!! Tack många gånger om, för jag har inte saftat på åratal!