onsdag 14 september 2011

Våra alldeles egna Lambergsäpplen!!




<><><><>
 
Innan start, allt på plats!!
<><><><>
Jag har torkat lite äppelringar i min fina torkapparat som har både termostat och timer!! För ett bra resultat mnåste man BARA ha en äppelskqalare som heter Hulda!! Den är köpt hos Hus-Modern!!
Kan tillägga att äppelringarna smakar mycket bättre än de ser ut!
 

Jag har kokat två omgångar med äppelmos; en omgång där jag skalade alla äpplen och hade i ganska mycket socker och en vaniljstång. Andra omgången hade jag i den mindre mängden socker och lät skalen sitta kvar på de röda äpplena. Ungefär så här:
  • Fyll en 5-litersgryta med skalade och urkärnade äpplen( för att slippa böket med att köra moset i assistenten efteråt. Man mister lite karaktär men det går bra ändå)
  • Ha i några deciliter vatten.
  • Saften av en pressad citron.
  • Koka på svag värme tills det ser ut som mos!!  ;-)
  • passera genom ett durkslag och mät mängden mos.
  • Tillsätt mellan 6-800gram socker/kg mos.
  • Koka upp och koka en minut.
  • Ha i lite Atamon.
  • Fyll på väl rengjorda burkar ända till kanten, och sätt dem i vattenbad 80C i c:a 1 timme.
  • Låt kallna och undvik att slå burkarna mot varandra( se bild!!)



Skillnad i färg!




Vattenbad i ugn.


Inga kommentarer: