torsdag 2 augusti 2012

Frödings Apelsinmarmelad

Har länge försökt få till en bra apelsinmarmelad. Som inte är bitter,har för stora bitar och är lagom fast.
Så jag samlade fakta lite här och där, och så här gjorde jag.
1.3 kg apelsiner och en vid sidan om!( för mig blev det 5 apelsiner+en extra)
1 st citron( eller 1 msk citronsyra)
1liter vatten
1.5 kg strösocker
Lite Atamon
Skär apelsinerna i klyftor( 4 per apelsin).
Ta ca 8 klyftor och skär dem så tunt det går och dela dem i 2-3delar igen.
De övriga klyftorna delas så att man skiljer köttet från skalet.
Pressa den extra apelsinen och tillsätt saften.
Lägg allt i grytan tillsammans med vattnet och citronsaften, och koka under lock c:a 30 min.
Ta bort grytan och plocka nu bort skalen och de största bitarna. Se till att massan ser jämn ut.
Rör i sockret och se till att det löser sig.
Sätt grytan på spisen igen och koka nu utan lock tills massan är 106-107 grader eller gör marmeladprovet.
Skumma och ha i lite Atamon.
Fyll på varma rena burkar.
Ställ i vattenbad i ugnen ca 20 min.




Hej så länge!
Marianne

Inga kommentarer: