måndag 15 oktober 2012

Frödings Äppelmos och torkade äppelringar

I år har vi inga egna äpplen men det är Lambergsäpplen som tur är i alla fall!!
Peter Bäckstrand lät mig ta vad jag behövde!!




Hur kan man klara sig utan denna fantastiska makapär som heter Hulda??
Suverän enligt mig!




Klart för kokning, i grytan finns äppelskivor, vatten, saften av en citron( för att skivorna inte skall bli för bruna) och en vaniljstång från Åmål( fast den kommer från Hahiti ursprungligen)




Det får småputtra tills det blivit mos ;-) och sedan passeras det genom ett durkslag(enklast) och läggs tillbaka i grytan tillsammans med socker och vaniljfröna som jag tog ur innan stången kokade med.
Puttra ca 10 min, och jag tog i lite Atamon innan jag hällde upp det på varma,rena och Atamonsköljda burkar.
Så in i vattenbad i ugn 20min på 70C .




På burk!!
Hej så länge!
Marianne

Inga kommentarer: