torsdag 9 januari 2014

Gelehallon

Vid första försöket gjorde jag en tredjedels sats och det blev 35 hjärtan.












Receptet kommer från svt.se och visades av Paul Svensson i Nyhetsmorgon innan jul.
Har letat formar och blev glad när jag hittade formar på Mansion för 39:-/15 hjärtan istället för 115:- som de kostar på nätet.

















Vågen är viktig, eftersom man väger och mäter ingredienserna,samt att ha en fin sil för att passera hallonen noga så inga kärnor kommer med.


















Jag gjorde en hel sats vid andra försöket och det borde bli c:a 100 hjärtan så jag har kompletterat med alu-formar ( jag kommer att skära bitar av massan i formarna) eftersom jag bara har 45 hjärtan!

















Socker, vatten och glykos kokas till 140 grader. Glykos finns hos DrOetker och Dansukker. Jag har till full sats använt en burk DrOetker(140g istället för receptets 150g). Coop har inte gykos i sortimentet längre men jag hittade på ICA.















När temeraturen är uppnådd, tar man bort grytan från plattan och har i hallonpuren och kokar den till 120 grader.
Till detta använder jag en sockertermometer som jag köpt hos Strössel&Annat.
den sitter bra i grytan med ett clips.
















Ta återigen bort grytan från plattan och ha i de urkramade gelatinbladen och blanda väl.

















Ha sedan i vinsyran som i förväg har lösts upp i några droppar sprit och lite hallonpure.














Fyll formarna och strö på socker på ytan och låt stå i minst 6 timmar. Pilla ut alla hjärtan och lägg dem i en skål med strösocker och se till att alla ytor är täckta med socker.












Ät!!
De är lite vanebildande....
Hej så länge!

Marianne



Inga kommentarer: